Porta-huis is warme thuis voor alleenstaande moeders

Op woensdag 19 juni opende in Brussel het eerste Porta-huis. Hier krijgen dak- en thuislozen tijdelijk opnieuw een dak boven het hoofd, tot ze weer volledig op eigen benen kunnen staan. Het gebouw ligt aan de Artesiëstraat 13 en bestaat uit drie appartementen. Vooral alleenstaande moeders die langdurig ziek zijn en hun kinderen krijgen een plek in deze nieuwe, warme thuis.

Vanaf 1 juli trekken de eerste inwoners in. Zij wonen er niet gratis, maar betalen een (lage) huur. Tijdens hun verblijf krijgen ze een intensieve begeleiding, met zowel psychologische als praktische hulp. Dat moet hen in staat stellen om op korte termijn een job en een permanente woonst te vinden en zo hun leven weer op de rails te zetten.

Het Porta-huis is het resultaat van twee jaar hard werk door vrijwilligers en medewerkers van Stichting Porta. Zij voerden zelf alle renovatiewerken in het pand uit, dat in erfpacht werd gegeven door de parochie.

Het huis komt tegemoet aan de hoge nood aan verblijfplaatsen voor dak- en thuislozen in Brussel. De voorbije jaren steeg het aantal mensen zonder vaste verblijfplaats in het Brussels Gewest namelijk opnieuw. Het Porta-huis moet voor de meest kwetsbare mensen de eerste stap zijn naar een structurele oplossing.

Gesterkt door de positieve ervaring met het Porta-huis in Brussel en dankzij de gulle giften van donateurs in heel het land hoopt Stichting Porta de komende jaren ook elders in België panden te renoveren en in te richten als woning voor dak- en thuislozen.

21/06/2019
Sofie Vancoillie