Bijna een kwart meer dak- en thuislozen in Brussel

Vorig jaar hadden ongeveer 4.200 mensen in het Brussels Gewest geen dak boven het hoofd. Dat zijn er 800 meer dan bij de vorige telling in 2016: een verontrustend hoge stijging. De cijfers bewijzen dat het werk van Stichting Porta vandaag belangrijker is dan ooit. Wij willen deze dak- en thuislozen ondersteunen in hun zoektocht naar een vaste verblijfplaats, aangepast aan hun noden.

Van de 4.200 dak- en thuislozen die de organisatie La Strada telde tijdens de nacht van 5 november 2018 sliepen er 759 mensen effectief op straat. Volgens de onderzoekers is dit onder meer een gevolg van een gebrek aan middelen voor opvanghuizen en een tekort aan betaalbare sociale woningen.

Stichting Porta is met name ongerust over het alarmerend aantal kinderen zonder vaste verblijfplaats. In 2018 ging het om 612 minderjarigen, waarvan er 20 de nacht op straat doorbrachten. We steunen dan ook de dringende oproep van onderzoeker François Bertrand voor een betere opvang en begeleiding van deze jongeren, zodat ze naar school kunnen gaan en niet langer het harde leven op straat moeten trotseren.

Lees hier het volledige artikel uit Bruzz: http://www.bruzz.be/samenleving/aantal-dak-en-thuislozen-opnieuw-sterk-gestegen-2019-05-09

24/05/2019
Sofie Vancoillie